mBank a použitelnost v praxi

mBank, zdroj: www.mbank.cz
mBank, zdroj: www.mbank.cz

Před nedávném jsem si došel zrušit účet u mBank, po necelých dvou letech užívání pro svůj živnostenský list se mi tato banka nijak zvlášť neosvědčila a náklady u takovýchto typu bank se mohou vyšplhat i výše než u těch klasických díky nepřímým platbám. V následujícím příspěvku popíší několik důvodů, proč stále radši platím bankovní poplatky.


Když jsem v roce 2007 rozjížděl Živnost, potřeboval jsem pro přehledné účetnictví jeden účet navíc. Vzhledem k tomu, že mi Komerční banka už nechtěla dát druhý studentský účet (za běžný je zbytečné platit, když jste student), tak jsem se rozhodnul poohlídnout jinde. Tehdy mne zaujala nabídka nové banky na českém trhu a to mBank. Na jedné z prvních poboček v Praze na Pankráci jsem si zřídil účet, překvapila mě rychlost, jednoduchost (smlouva o založení účtu má pouze 3 strany) a samozřejmě ceník služeb, kde dominovala nula. Takový byl můj první dojem z nové „diskontní“ banky.

Dostupnost služeb on-line

Jakožto typická diskontní banka tak i mBank si může oproti velkým bankovním gigantům nasadit nízké ceny a vysoký úrok pro klienty, protože taková banka má minimum poboček a vše důležité se dá vyřešit telefonicky, poštou a po internetu. Nový zákazník tak nabývá dojmů, že vše je naprosto snadné a ušetři mu čas i peníze. Opak však může být pravdou, jako v mém případě. Zatímco k internetovému bankovnictví nemám nejmenší výhrady až na slabší zabezpečení oproti Komerční bance, má mBank své internetové bankovnictví opravdu vychytané. Toto se již, ale nedá říci o mLince, tedy zákaznické lince mBank. Už si nepamatuji co to přesně bylo snad zapomenuté heslo k internetovému bankovnictví, ale dobře si pamatuji, že lidé na lince nebyli důkladně proškolení a tak jsem musel vyčkat až se operátor/ka s někým poradí. To by Vám normálně nevadilo, ale zákaznická linka mBank má sdílené náklady s Vámi, tedy za hovor platíte i vy jako zákazník. Při jednom přepojování mi vypadl hovor, a tak jsem zavolal zpět kde mi nadiktovali číslo ať si tam zavolám přímo, to by mi taky nevadilo, kdyby to nebylo číslo do Polska (+48). Důvod proč je česká infolinka pod Polským číslem bude pravděpodobně zapříčiněná tím, že české pobočky jsou spravované Polskou centrálou (BRE Bank – skutečný název banky, nikoliv obchodní). To mě ovšem jako zákazníka nemusí moc zajímat, protože pro mě je důležitá cena. Takže mě překvapilo, že kvůli jednomu zavolání jsem zaplatil to co bych standardně zaplatil Komerční bance na poplatcích za půl roku.

Pobočky

Banky takového typu jako mBank mnoho poboček nemají a je tedy i logické, že díky tomu mohou zákazníkovi přinést mnoho výhod, za které u velkých bank platíte. Kromě Prahy je tedy dostupnost k mBank horší nicméně vše se dá zařídit písemně. Připočítám-li si běhání po úřadech, cestování a potvrzování mé totožnosti posílání přes poštu atd. tak zřídit si takový účet trvá několik dní. Tedy další náklady spojené se zařizováním a navíc si na účet musíte ještě počkat.

Nabídka služeb

Když jsem v roce 2007 začal podnikat po pár měsících mne napadlo se v mBank poptat po nějakém zajímavějším účtu pro podnikání, bylo mi řečeno, že v tuto chvíli takové nemají a že jsou mladá banka na české trhu. Takové vysvětlení by se vcelku dalo chápat. Dnes se banka již polepšila a tyto účty nabízí. Nicméně co mne zde udivilo a to před pár měsíci tuším někdy v květnu nebo červnu 2009, tedy nedávno, když jsem svému známému mBank doporučil, že by mu jako nenáročnému zákazníkovi vyhovovala. V tom by nebyl problém, ale nesmíte být cizinec. Zní to logicky? Ano, zní. Jenomže ne ve chvíli, kdy Váš známý zde žije legálně, má povolení k pobytu a chodí zde do práce! To jsem vážně nepochopil, odvolávání na novou banku na mě už nezabralo a tak jsem známého zavedl do UniCreditu, kde s tím problém žádný neměli.


Rušení účtu

Poslední zkušenost kdy jsem se jako zákazník mBank setkal s lidmi z banky, bylo rušení účtu paní v Obchodním domě Kotva na Praze 1 se mě zeptala na důvody, nabídla řešení. Jednala se mnou naprosto slušně i zdvořile, i ve chvíli kdy jsem podepisoval výpověď což se dnes již často nevidí. Co mě ovšem pobavilo, když jsem se zeptal zda to bude trvat standardních 30 pracovních dní? Odpověď zněla ve smyslu: Ano, musíme to poslat do Polska. Tomu jsem se musel pousmát, aby ani po necelých dvou letech na českém trhu neměla mBank (BRE Bank) svojí vlastní českou centrálu.

Závěr

Nuže co říci závěrem, kdybych nebyl náročný klient a vystačil bych si s minimem služeb, asi bych u mBank zůstal nicméně často vyžaduji komfort, aby mi byla banka nadosah fyzicky ať již bankomat nebo pobočka. Nebudu Vám říkat, zda se mBank vyplatí nebo ne, ale doporučuji si pečlivě náklady, které utratíte zařizováním účtu (cestování, auto, úřady), servisem (placená infolinka) apod.  v poměru s tím co Vám vše vaše banka umí nabídnout, důkladně propočítat, protože pak někteří z Vás mohou jako já zjistit, že se vyplatí své „velké“ bance těch v průměru 40,- Kč dát.

Plusy: 

+ zřízení, vedení, zrušení účtu zdarma

+ odchozí, příchozí platby zdarma

+ 3 výběry v libovolném bankomatu v ČR zdarma

+ výběry v zahraničí zdarma

Mínusy: 

– omezená nabídka služeb

– mále pokrytí poboček a bankomatů

– poněkud méně profesionálnější přístup na placené lince

-as.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.